Jak może wyglądać przyszłość branży wydarzeń kulturalnych?

Jak może wyglądać przyszłość branży wydarzeń kulturalnych?

Going. podsumowuje akcję #BiletWsparcia

 

31 maja zakończyła się ogólnopolska akcja fundraisingowa #BiletWsparcia, zainicjowana przez Going. i Empik Bilety. Celem zbiórki była pomoc branży wydarzeń kulturalnych, która na skutek pandemii COVID-19 z dnia na dzień musiała całkowicie zawiesić działalność. Inicjatywa spotkała się z dużym odzewem fanów kultury – od 23 marca do 31 maja sprzedano przeszło 4 tysiące cegiełek o łącznej wartości ponad 70 tysięcy złotych.

Od Lublina, przez Białystok, po Kraków

W ramach akcji na platformy sprzedażowe Going. oraz Empik Bilety trafiły symboliczne bilety wsparcia o wartości 10, 50 i 100 złotych. Do inicjatywy mógł się zgłosić każdy przedstawiciel branży kulturalnej. Cegiełka, po ponownym otwarciu klubów i uruchomieniu rynku wydarzeń, może posłużyć jako uniwersalna wejściówka, voucher lub bon zniżkowy do baru wybranego miejsca. Niektóre inicjatywy w ramach akcji #BiletWsparcia oferowały także autorskie gadżety – można było zdobyć m.in. bluzy i koszulki od Domu Kultury w Lublinie czy legendarne numerki z szatni białostockiego klubu FOMO.

 Kluby, studio tańca oraz Nagrobki

Cały dochód zebrany ze sprzedaży #BiletówWsparcia trafił bezpośrednio do miejsc i organizatorów. Going. zrzekł się wynagrodzenia za obsługę, pobierając jedynie niezbędną opłatę za zewnętrzne koszty operacyjne transakcji. Wszystko po to, aby pomóc przetrwać podmiotom organizującym wydarzenia w całej Polsce. Do akcji fundraisingowej dołączyło w sumie 45 podmiotów – kluby, agencje koncertowe, organizatorzy wydarzeń, animatorzy kultury, targi, studio tańca, teatr, wydawnictwo muzyczne, a nawet niezależny zespół muzyczny Nagrobki.

Emocje towarzyszące wydarzeniom kulturalnym zostają z nami na długo – komentuje Anna Maria Żurek, COO Going – Niektórzy śmiało mogą powiedzieć, że koncert czy spektakl, w którym wzięli udział, wpłynął na ich osobowość i patrzenie na świat. Te niezapomniane chwile zawdzięczamy nie tylko artystom, ale także tysiącom osób, które działają za kulisami, aby każde wydarzenie mogło dojść do skutku. Dlatego w tych bardzo trudnych dla branży chwilach, zdecydowaliśmy się uruchomić akcję, która pokaże wsparcie nie tylko nasze, ale odbiorców, którzy tęsknią za wydarzeniami.

 Branża przemówiła wspólnym głosem

Wraz z zakończeniem głównej akcji, swój finał miał cykl wideorozmów #BiletWsparciaLIVE, do którego Going. zaprosił przedstawicieli branży wydarzeń kulturalnych. O wpływie pandemii koronawirusa na branżę rozmawiali m.in. Paweł Trzciński z Distorted Agency, Sławomir Ostruszka i Paulina Lubowiecka z Big Idea oraz Clout Festival, Tomasz Masłowski z poznańskiej agencji koncertowej Winiary Bookings czy Magda Dubrawska z popularnej w środowisku polskiego rapu agencji Sold Out. Rozmowy, transmitowane na żywo w mediach społecznościowych, pozwalały wirtualnym widzom poznać pełny obraz sytuacji, z jaką mierzą się organizatorzy wydarzeń kulturalnych.

Bardzo byśmy chcieli dać ludziom możliwość fizycznego odczucia klimatu festiwalu, ale być może będzie to możliwe w tym roku jedynie w ramach serii mniejszych wydarzeń – podkreślał Jędrzej Dondziło z UTD & FOMO. – Internet wydaje się być wciąż głównym polem do popisu i wylęgarnią pomysłów. Staramy się opracować taką formułę, w której będzie dużo muzyki, kultury, merytoryki, ale też dużo rozrywki, ciepła i po prostu fajnego czasu dla ludzi. Chcemy, żeby ludzie czuli się zaangażowani nawet z poziomu swojego domu, na tyle żeby wziąć udział w UTD i coś dobrego poczuć.

Aktualne warunki są również wymagające dla twórców teatru. – Musimy dostosować wszystkie plany repertuarowo-premierowe, które były na wiosnę i jesień, często szukając nowych terminów z aktorami, reżyserami – opisuje Adam Sajnuk z Teatru WarSawy. – Planujemy przenieść część repertuaru do sieci, aby dać ludziom możliwość obcowania z teatrem, jednocześnie zachęcając do ponownego przyjścia, gdy wszystko wróci do normy.

 Współpraca sposobem na przyszłość

Cykl rozmów był również okazją do refleksji nad kondycją środowiska kulturalnego w Polsce. Zdaniem większości rozmówców #BiletWsparciaLIVE podczas lockdownu uwidoczniła się kulturalna dezintegracja branży. Spowodował ją brak wypracowanych narzędzi wpływu na decyzje odgórne oraz brak stowarzyszeń i organizacji pozarządowych, które skutecznie reprezentowałyby interes wszystkich przedsiębiorców i pracowników tego sektora. Magda Dubrawska z agencji Sold Out dodaje: – Nie jesteśmy pewni, co do modelu działania, wszystko zależy od rozwoju sytuacji. Nie mamy żadnych oczywistych i pewnych restrykcji, wskazań do czego mamy się dopasować i dlatego nie chcemy na razie podejmować decyzji co dalej, aby nie robić zamieszania. Jesteśmy bardzo wdzięczni ludziom, że nie wycofują się z koncertów i nie zwracają biletów.

Według uczestników spotkań branża eventowa powinna wspólnie pracować nad uznaniem jej przez rząd za istotną gałąź gospodarki. – W pojedynkę nie mamy takiej mocy, jaką możemy mieć, działając razem – podkreślili rozmówcy podczas jednej z debat.

Zgodnie z najnowszymi decyzjami rządu od 6 czerwca mogą otworzyć się m.in. kina i teatry. Jednak pomimo zniesienia zakazu przyjęć okolicznościowych do 150 osób czy otwarcia restauracji, kluby muzyczne muszą pozostać zamknięte do odwołania. Wśród wytycznych administracyjnych odnośnie pandemii COVID-19 nie pojawiły się informacje, kiedy i pod jakimi warunkami obostrzenia te zostaną poluzowane.

 Lista uczestników akcji #BiletWsparcia: FOMO – Białystok; Mózg – Białystok; P23 – Katowice; Królewstwo – Katowice; Zet Pe Te – Kraków; Szpitalna 1 – Kraków; Fundacja Academica – Kraków; Święta Krowa – Kraków; DK Lublin – Lublin; Lordis – Łódź; Konkret – Łódź; Labirynt Festiwal – Łódź; Stara Przepompownia – Ostrów Wielkopolski; Winiary Bookings – Poznań; Be Kolektive – Poznań; All in Poznań – Poznań; Schron – Poznań; Klub Vinyl – Rzeszów; Agencja Premiera – Szczecin; SOLD OUT – Warszawa; No Problem – Warszawa; SPATiF – Warszawa; Pogłos – Warszawa; Iskra – Warszawa; 12on14 – Warszawa; Requiem Records – Warszawa; Room 13 – Warszawa; Jasna 1 – Warszawa; Luzztro – Warszawa; Distorted Agency – Warszawa; Rakieta – Warszawa; Grand Bazar – Warszawa; Big Idea – Warszawa; Niebo – Warszawa; Art. & More – Warszawa; Offside – Warszawa; Makes it happen – Warszawa; Akwarium – Warszawa; DM Agency – Warszawa; WWW – Warszawa; OH LALA – Warszawa; POTEM-O-TEM – Warszawa; Teatr WarSawy – Warszawa; Tunel / Surowiec – Wrocław; Nagrobki – zespół muzyczny.

Informacja – SAE Walk PR – www.walk.pl