Festiwal Chopin i jego Europa – Edycja 2022

Bilety na koncerty Festiwalu „Chopin i jego Europa” można już zakupić on-line na stronie https://bilety.nifc.pl/ oraz w kasach Muzeum Chopina w Warszawie (wt.-niedz. 11.00-19.00).

Festiwal Chopin i jego Europa otworzą trzej wielcy twórcy Romantyzmu Polskiego: Chopin, Mickiewicz i Moniuszko. Na początku – Widma Stanisława Moniuszki, kantata, która jest muzyczną wersją II części Dziadów. To szczególnie wymowny gest w kierunku tej tak ważnej dla naszej kultury, a obchodzącej w tym roku swoje święto epoki. Powstały w połowie XIX wieku utwór jest przykładem fascynacji mickiewiczowskim tekstem, kwintesencją tego, czym romantyzm był dla Polaków, jak materializował się w nieistniejącej, ale jakże żywej świadomości narodowej – w ojczyźnie i na wygnaniu. Jest wyrazem siły i tęsknoty zarazem, niesie tajemnicę i nutę mistycyzmu, wywiedzioną z tradycyjnej obrzędowości. Przede wszystkim jednak Widma, opowiadające wspaniałą muzyką jeden z ikonicznych tekstów polskiej literatury, a zarazem jeden z najbardziej charakterystycznych polskich tekstów romantycznych, należą do bezcennych skarbów polskiego dziedzictwa kulturowego. W sierpniu 2022 roku dzieło to zabrzmi – razem z inną kantatą twórcy Strasznego dworu: Nijołą – pod batutą Fabio Biondiego, który zafascynowany kolejnym utworem Moniuszki nie może nadziwić się, iż jest on wciąż Wielkim Nieobecnym twórcą na scenach i salach koncertowych Europy i świata. Jako kolejne, po entuzjastycznie przyjmowanych operach, wykona on i jednocześnie nagra Widma i Nijołę z solistami, Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej i orkiestrą Europa Galante.
Moniuszki w programach festiwalu będzie znacznie więcej – zaplanowane są trzy koncerty z jego pieśniami: Olgi Pasiecznik z Ewą Pobłocką, Mariusza Godlewskiego z Radosławem Kurkiem (oba promujące wydawane przez Instytut albumy płytowe) i Dorothee Mields z Tobiasem Kochem; niezwykle ciekawe „akcenty Moniuszkowskie” znajdą się także w programach koncertów Royal Philharmonic Orchestra, która zagra uwerturę do Parii i Sinfonii Varsovia, która wykona Perły Moniuszki Feliksa Nowowiejskiego – symfoniczne orkiestracje pieśni ojca polskiej opery narodowej.

Oś programowa Festiwalu tradycyjnie już oparta jest na muzyce Chopina, którego twórczość najsilniej wpisuje się w fenomen polskiego romantyzmu, emocjonalnie do niego przynależąc. Jego utwory wykonają wybitni pianiści i znakomite zespoły, na instrumentach współczesnych i historycznych; nie zabraknie też interesujących kontekstów. Etiudy i nokturny zagra Jan Lisiecki, preludia Aimi Kobayashi, Bruce Liu podczas recitalu wykona Wariacje na temat „La ci darem la mano”, którymi olśnił na Konkursie, a z Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Vasilego Petrenki zagra Koncert f-moll, a więc nie ten, który wykonywał w finale konkursowych zmagań. Koncert f-moll zabrzmi również w interpretacji Kate Liu, ale też… po raz pierwszy w wersji na gitarę w interpretacji Mateusza Kowalskiego i Collegium 1704 Vaclava Luksa. Cyprien Katsaris przywoła utwory przyjaciół i uczniów Chopina wraz z obszernymi fragmentami zarejestrowanego w całości dla Instytutu Don Giovanniego Mozarta w transkrypcji Georgesa Bizeta. Usłyszymy też – w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki – Fuego Fatuo de Falli, utwór przeznaczony na scenę, w całości oparty na muzyce Chopina zinstrumentowanej przez twórcę Trójgraniastego kapelusza. Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika będzie miał swoją nową odsłonę w interpretacji Alexandra Gadjieva. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Jean-Luca Tingauda wykona utwory E.T.A. Hoffmanna, Cesara Francka i Feliksa Nowowiejskiego… A to tylko wybrane kadry z bogatego festiwalowego programu…

Bez wątpienia tym, na co wszyscy – na równi słuchacze jak i my, organizatorzy – czekamy, są występy najciekawszych osobowości ubiegłorocznego Konkursu Chopinowskiego – nowej elity światowej pianistyki. Oprócz wspomnianego już tryumfatora, Bruce’a Liu, Alexandra Gadjieva i AImi Kobayashi, wystąpią Kyohei Sorita, Martin Garcia Garcia, Leonora Armellini, Jakub Kuszlik i J J Jun Li Bui – wszyscy z arcyciekawymi programami, w których oprócz Chopina pojawi się Beethoven, Bach, Debussy, Rameau, Liszt… Usłyszymy też triumfatorkę z 2010 r. Yuliannę Avdeevą i utalentowaną Ukrainkę Dinarę Klinton; po raz pierwszy na Festiwalu zagra Alim Beisembayev, tryumfator ubiegłorocznego konkursu pianistycznego w Leeds.

Punktami kulminacyjnym Festiwalu będą też z całą pewnością koncerty Marii Joao Pires (z Orkiestrą Kameralną z Bazylei pod dyrekcją Trevora Pinnocka) i European Union Youth Orchestra pod batutą Gianandrei Nosedy z Francesco Piemontesim, a także występy kwartetu Belcea (razem i osobno) i Apollon Musagète Quartet…

Magiczny świat autentycznego brzmienia i interpretacji muzycznej „historycznie poinformowanej” przybliżą nam w tym roku pianiści: Kristian Bezuidenhout, Tobias Koch, Dmitry Ablogin, Tomasz Ritter, Aleksandra Świgut, klarneciści od dawna związani z Festiwalem: Lorenzo Coppola i Eric Hoeprich, a także skrzypaczki Alena Baeva i Chouchane Siranossian. Zagrają cieszące się międzynarodową renomą orkiestry: nasz czołowy zespół tego rodzaju: {oh!} Orkiestra Historyczna, Europa Galante, Collegium 1704 i – w bardzo specjalnym ujęciu – Orkiestra XVIII wieku, towarzysząca Festiwalowi od jego pierwszej edycji. Usłyszymy po raz pierwszy w oryginalnym brzmieniu Koncert fis-moll Henryka Wieniawskiego oraz V Koncert fortepianowy Es-dur Beethovena, w którym Jan Lisiecki po raz pierwszy zasiądzie do fortepianu historycznego.

I jeszcze słów kilka o muzyce polskiej, tej wciąż mało rozpoznanej, której możliwie najlepszą prezentację traktujemy zawsze jako misję i przywilej zarazem. W tym roku to przede wszystkim dzieła Polskiego Romantyzmu: Miserere Józefa Władysława Krogulskiego (Collegium 1704), Koncert klarnetowy Karola Kurpińskiego (inaczej rekonstruowany niż w roku ubiegłym, tym razem w interpretacji Erica Hoepricha i Orkiestry XVIII wieku), Koncert skrzypcowy Augusta Fryderyka Duranowskiego, Duo na klarnet i fortepian Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Nie zabraknie też romantycznej muzyki niemieckiej (Winterreise z Matthiasem Goerne i Leif Ove Andsnesem), francuskiej (Gounod i Franck, którego 200. rocznica urodzin przypada w tym roku), czeskiej (Reicha, Dvorak), skandynawskiej (Sibelius) i angielskiej (Elgar).

W ramach tegorocznego Festiwalu zaplanowanych jest ponad 30 koncertów w najważniejszych salach Warszawy. Mamy nadzieję, że tym razem i pandemia nie będzie już stawiała ograniczeń w ilości widzów i słuchaczy, których będziemy mogli zaprosić na festiwalowe wydarzenia. Niezależnie od tego większość z koncertów będzie dostępna w streamingu i transmisjach na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

https://festiwal.nifc.pl/pl/2022/poprzednia-edycja/

https://festiwal.nifc.pl/pl/2022/kalendarium